Hvordan du kommunikere og sælger
Grundprincipper i kommunikation
TRIN 6 er en introduktion til nogle grundprincipper i, hvordan vi kommunikerer og sælger online
Din avatar
Dette trin omhandler to MEGET store emner. Du skal derfor se det som en indflyvning.
Hvem er din avatar?
Jeg forestiller mig, at du har udviklet dit online kursus. Måske har du fulgt de TRIN, jeg har skrevet om.
Du skal nu sælge dit kursus.
Du skal have en rimelig god ide om, hvem du kommunikerer med online. Derfor kan jeg kun anbefale, at du arbejder med, hvem din ideelle kunde egentlig er.
Mange udarbejder en skriftlig profil. Det kaldes en persona eller en avatar. Jeg tænker, du har hørt om dette allerede.
Personligt arbejder jeg stadig med min avatar. Der kan hele tiden knyttes nye bemærkninger og forståelser på profilen. Der findes en del bøger og undervisning i dette. Jeg synes især den psykologiske profil er interessant, fordi vi træffer mange af vores købsbeslutninger ud fra følelser.
Du kommunikerer direkte med din avatar. Din avatar er del af din målgruppe. På billedet nedenunder har jeg illustreret forskellige tilstande, din målgruppe kan være i.
Broen symboliserer den rejse, du skal tage din målgruppe på. Du ønsker med din kommunikation at gøre dem bevidste om det problem, du mener de har. Dernæst ønsker du at gøre dem bevidste om den løsning, som du tilbyder.
Man taler om et koldt, et lunkent og et varmt publikum. Måden du taler med din målgruppe på, afhænger af, hvor de befinder sig på turen over broen.
Når de er kommet helt over broen, er de brandvarme og klar til at købe.
Kommuniker med forskellige digitale formater
Vi kommunikerer med forskellige digitale formater. Måske husker du, at jeg i et tidligere TRIN omtalte de forskellige digitale formater.
Det er nu, du skal være kreativ og tænke i, hvordan din målgruppe bedst bliver tiltrukket af dine budskaber, og hvordan formaterne kan understøtte dette.
Figuren nedenfor skal forestille en situation, hvor du enten har skrevet et opslag på sociale medier eller kørt en betalt annonce rettet mod din målgruppe. En person fra målgruppen ser og lytter måske til din kommunikation.
Målrettet kommunikation
Personen føler sig ramt på den gode måde "det taler direkte til mig" og tænker derfor: "Hmmm, det der lyder interessant, det vil jeg da gerne høre mere om".
Personen klikker og kommer via en særlig side på din hjemmeside ind på din mail liste.
E-mail marketing er vigtigt
Den grå pil i figuren viser, at du sender din e-mail kommunikation ud til din liste.
Du har en række særlige e-mails, som du sender som en velkomst og introduktion.
Senere sender du jævnligt e-mails til hele din liste. Du skriver om indhold, som skaber værdi for listen.
Farverne indikerer, at folk på din liste lærer mere og mere om det problem, du mener de har. Derfor vil en procentdel af dem, når de har fået tillid til, at du ved, hvad du taler om, beslutte at købe dit produkt.
Det er sådan vi sælger online. Vi uddanner vores målgruppe. Vi lægger de tilbud frem, som vi har. Vi presser ikke noget ned i halsen på nogen. Ingen bil sælger her. Derfor er denne form for markedsføring og salg efter min mening virkelig tiltalende.
Moderne mennesker vælger selv, hvor de vil gå hen. De vurderer markedets muligheder, baseret på det indhold, de bliver udsat for eller lader sig udsætte for. Herefter træffer de et valg.
Sociale medier eller betalt annoncering?
Vores kommunikation kan som vist både ske på sociale medier og som betalt annoncering. Hvis man er ny online, skal man nøje overveje, hvor man vil starte.
Når man bliver mere dreven, kan man godt håndtere begge discipliner. Så det jeg siger er blot, at man fokuserer på en ting af gangen.
Jeg tror de fleste umiddelbart tænker, det er nemmere at starte med sociale medier. Det kan jeg godt forstå.
Hvis du er virkelig god til at skrive og til SEO (Search Engine Optimization) eller brænder for at lære denne disciplin, så kan det sagtens være en vej at gå.
Jeg tror dog de fleste ender med at bruge en kombination af begge discipliner. Dette skyldes især, at det for de fleste er annoncerne, der skaber de økonomiske resultater og dermed skalerer virksomhedens omsætning.
Byg altid din egen liste
Uanset hvad du gør, så er der EN ting, du SKAL sørge for.
Du skal ALTID bygge din egen e-mail liste. Du må aldrig opbygge en forretning baseret KUN på for eksempel en facebook gruppe. Hvorfor ikke?
Fordi du ikke ejer Facebook.
Facebook kan ændre på sine vilkår fra den ene dag til den anden. Facebook kan blokere din side, hvis du gør noget, der strider mod deres retningslinjer o.s.v.
Jeg har for eksempel fået blokeret nogle annoncer på YouTube fuldstændig uden grund. Så må man i gang med at løse det problem. Men så længe man har sin liste under fuld kontrol, kan man starte igen.
Mister man alle sine følgere, og man ikke har deres e-mail, ja så er det virkelig nedtur.
Det var slut på TRIN 6. Håber du er klar til at gå i gang.
Skriv til mig på: Karen@karenkramp.com med dine spørgsmål eller kommentarer.