TRIN 4 I dialog med din målgruppe

Trin 4

Test din Produkt idé

TRIN 4 handler om at få afprøvet om ideen til det digitale produkt skaber efterspørgsel hos målgruppen.

På den måde kan beslutning om produktion hvile på viden og data og ikke bare på gætværk. Det giver meget større sikkerhed for, at du udvikler et produkt, der også kan sælges.

Der er selvfølgelig aldrig garantier for kommerciel succes. Men faktuel viden om potentiale er bedre end ren mavefornemmelse.

Når du sidder med din drejebog, har du en god ide om det flow, du vil præsentere dit digitale produkt i. Du ved, hvordan du flytter din målgruppe fra X til Y.

Dit løfte er også klart formuleret.

TRIN 4 trin udføres således

  1. Du går live i samtaler og præsentationer med din ide og taler med virkelig personer fra din målgruppe (både kunder og leads), hvis du allerede har en forretning.
  2. Du foretager et præsalg ved at tilbyde at sætte folk på venteliste og få en fordelagtig pris, til din betaversion.

Hvordan kan jeg sælge når jeg ikke har et produkt?

Det jeg anbefaler er at gå ind i en præsalgs dialog.

Under samtalen kan du fx. spørge således:

Kunne dette produkt være noget for dig? Hvad skal der til for at du vil købe det?

Skal jeg sætte dig på venteliste, så du kan få tilbudt mit kursus til en virkelig god pris?

Jeg har tænkt mig at gennemføre det første kursus i en betaversion, og vil gerne invitere dig til at være med i min betagruppe?

Der er sikkert nogen, der kan gå hele vejen og faktisk sælge og få penge i kassen baseret på en indledende præsentation.

Jeg tænker, det kræver lidt is i maven og noget erfaring. Men at få en bekræftelse på mail om at skrive interesserede op på en venteliste, er faktisk ret godt. Ikke alle vil købe, men nogen vil.

Forskellige løsninger

Hvordan kan du gennemføre denne dialog?

Det er faktisk nu, det bliver lidt svært at komme med en generel anbefaling. For hvis jeg skal være helt ærlig, så findes den ikke.

Du skal jo gøre det, der er fornuftigt for dig ud fra din situation. Og det afhænger af mange ting.

For eksempel hvilket teknisk set up du allerede har, hvor erfaren du er online med at drive forretning, og sikkert en masse andre parametre, som kun du kender.

Derfor vil jeg give nogle eksempler ud fra tre forskellige situationer.

Jeg håber, du kan relatere til en af dem. Eller i hvert fald få en ide om hvorfor, der ikke en er "One size fits all" til dette emne.

Jeg har beskrevet tre forskellige situationer, som tager udgangspunkt i, hvilket teknisk fundament du kunne have.

Kort kan det siges at:

  • Nr. 1 Er ikke startet endnu og har ikke kunder
  • Nr. 2 Er i gang og har kunder
  • Nr. 3 Er erfaren og har kunder

Forskellige situationer

Det tekniske skal kombineres med din mulige aktivitet på sociale medier. En følgegruppe på for eksempel Facebook, som er i din målgruppe, er et meget vigtigt aktiv.

Herefter er min anbefaling forskellig afhængig af, hvilken gruppe man tilhører. Nybegynderen kan selvfølgelig ikke gøre det samme, som den erfarne.

Alle kan starte på samme måde

Jeg vil anbefale alle at starte således:

  • På baggrund af din drejebog udarbejder du en slide præsentation af dit produkt.
  • Det ser professionelt ud, og du får afprøvet dit præsentationsflow.
  • Bare brug hvad du har til rådighed: powerpoint eller google slides.
  • Zoom eller facetime til 1-1 møder.
  • Zoom eller facebook til live webinar.
  • Alle kan bruge 1-1 møder og gruppemøder (webinarer) til denne dialog.
  • Du bliver klogere på både produktet og målgruppens egentlige behov og dermed, om din løsning er lige i skabet.
  • Herefter er min anbefaling forskellig afhængig af, hvilken gruppe man tilhører.

Trin 4

Situation nr. 1

Hvad kan nr. 1 som intet teknisk set-up har endnu?

Fordi du ikke har etableret en hjemmeside endnu, skal du overveje, om du rent faktisk vil forsøge at præ-sælge dit produkt her og nu.

I princippet kan du godt gå videre med markedsundersøgelse, men der er ingen grund til at sætte dig selv under pres ved at køre for hårdt på med salg.

Det kan dog være meget nyttigt at gå i dialog med relevante personer fra din målgruppe og drøfte relevansen af dit produkt. Brug dit netværk til at finde en gruppe relevante. Du præsenterer baseret på din drejebog eller din slidepræsentation. Hvis de er interesseret, kan du også skrive dem op.

Drøftelser med målgruppen vil sammen med research på nettet give dig en endnu bedre grund til at gå i gang online end du har haft før. Selvfølgelig forudsat at dine observationer var positive.

Mit råd til dig er at komme i gang online. Jeg ved af erfaring, at der er flere muligheder, end man er klar over. Derfor er mit råd, at du bruger tid på at uddanne dig i de helt basale forhold fx. om de digitale forretningsmodeller, hvordan du finder din niche, hvordan du beskriver din avatar, de tekniske valg o.s.v.

Husk på, at jeg som ”moden dame” har lært alt dette. Og jeg havde ingen tekniske forudsætninger. Så selv om det kan lyde kompliceret er kunsten at tage et skridt ad gangen og virkelig nyde læringsprocessen.

Jeg anbefaler ALLE der vil videre online at bruge min uddannelsesplatform, hvis de altså forstår engelsk. Og jeg vil netop her fremhæve platformens begynder moduler som fremragende. Her bliver man virkelig taget ved hånden, så man forstår det digitale forretningsunivers, så man kan træffe de rette valg.

Jeg har selv brugt modellen, som vi kalder ”learn while you earn”.

Den går ud på, at man i og for sig ikke ændrer på sin situation, men starter sin online uddannelse parallelt med, at man enten passer et job eller passer sin forretning.

Det tager længere tid end de fleste regner med, derfor er det bedste, du kan gøre at tage det første skridt og komme i gang.

Giv dig selv tid til at lære det hele fra bunden. Lad være med at stresse over det. Der er tale om en rejse ind i et nyt univers, som åbner mange muligheder.

Jeg ser det ikke som et kursus, der hurtigt skal overstås. Det er en ny arbejdsmetode, der skal indlæres.

På den måde får du er virkelig godt fundament. Det er den bedste investering, du kan gøre, hvis du vil videre.

Situation nr. 2

Del 1:

Du kan gennemføre mini undersøgelse hos din kundegruppe og dine leads

  • Gennemfør både 1-1 samtale og webinar
  • Brug dit slideshow til din dialog
  • Brug zoom enten 1-1, eller som webinar i gruppe
  • Hvis du vil gå hele vejen og forsøge at sælge dit kursus nu (du skal gøre det, du har det godt med) så tilrettelæg et godt tilbud til både kunder og leads.
  • Giv dem der springer på vognen her og nu adgang til den gode betapris.
  • Sæt de interesserede på venteliste, undgå tidspres
  • Indgå en så forpligtende aftale, som du har det godt med. En bekræftende mail fx Det er ingen juridisk bindende aftale, det ved jeg godt. Men det er realistisk.

Del 2: (Du kan vurdere om dette kan skabe værdi for dig)

  • Lav en mini undersøgelse hos en håndfuld personer, som ikke er i din umiddelbare målgruppe
  • Præsenter dit produkt og spørg om de kender nogen, der har brug for det. Måske kender du nogen som arbejder online, som du kan lære noget af.

Anbefaling vedr. dit tekniske set up

Du har brug for en opgradering, hvis du skal opnå en større omsætning ved at digitalisere produkter.

Du kan faktisk bygge dit system op over tid i takt med at du får erfaring med at digitalisere din viden.

Start med en hjemmeside med integreret mail

Udbyg med en måde hvorpå, du kan sælge kurser (hvis det er din ambition). Et Learning Management System (LMS)

Brug en periode på at digitalisere din viden og kom i gang med at sælge dine digitale kurser

Når du er blevet fortrolig med digitalisering, kan du overveje om du vil dygtiggøre dig inden for det, der hedder organisk vækst eller betalt annoncering.

Det tager længere tid end du tror. Jo før du går i gang jo bedre.

Find en platform, hvor der er andre digitale entreprenører, der arbejder med det samme som dig. Et sted der bliver dit hjem og din motivation for din forretningsudvikling

Situation nr. 3

Hvad kan nr. 3, som er erfaren?

  • Du kan gennemføre mini undersøgelse hos din kundegruppe og dine leads
  • Gennemfør både 1-1 samtale og webinar
  • Brug dit slideshow til din dialog
  • Brug zoom enten 1-1, eller som webinar i gruppe
  • Brug din mail liste som fundament for en generel undersøgelse af interesse.
  • Tilrettelæg en mail kampagne (kan være i nyhedsbrevet) hvor du begynder at tale om det problem, du har set, og de løsninger du kan se. Stil spørgsmål i dit nyhedsbrev. Kom i dialog med din liste på denne måde.
  • Tilrettelæg et godt tilbud til kunder og leads, så dem der springer på vognen her og nu, får dit produkt til den gode beta pris.
  • Sæt de interesserede på venteliste, undgå tidspres
  • Indgå en så forpligtende aftale, som du har det godt med

Du kan overveje hvordan du kan skalere dit salg. Enten gennem organisk vækst eller gennem betalt annoncering

Anbefaling vedr. det tekniske set up

Din forretning er klar til at tage skridtet videre.

Du kan skalere din forretning enten ved organisk vækst eller med betalt annoncering

Det kræver lidt forklaring. Se TRIN 6 om salg online.

Du har formentlig brug for lidt mere teknologi, men det afhænger af hvilken vej du går.

Hvis du er god til at skrive på sociale medier og til den disciplin der hedder SEO (search engine optimisation), så kan dette sagtens være den vej, du skal gå

Hvis du ønsker at nå ud til dine kunder målrettet og hurtigt, skal du vælge betalt annoncering

Du skal sætte dig grundigt ind i hvilken disciplin, du ønsker at vælge. De fleste kan kun overkomme, at starte med en af disse discipliner. Senere kan man kombinere.

Scroll to Top