Download min e-bog om min seks TRINS model, som beskriver trin for trin, hvordan du udvikler og producerer dit første online kursus. Klik på den blå knap, og du kan downloade min e-bog med det samme. Så kan du læse indholdet i ro og mag, når det passer dig. Du kan også læse mine posts her på siden, hvor alle kapitler i bogen ligger i post 1-6.
Hvad handler seks TRINS modellen om?
Seks TRINS modellen handler om, hvordan man tager sin viden og konverterer denne viden til et digitalt produkt. Fx et online kursus eller en e-bog.
De seks TRIN er:
TRIN 1 Grav din viden frem,
TRIN 2 Dit marked
TRIN 3 Drejebogen og dit løfte
TRIN 4 I dialog med din målgruppe
TRIN 5 Produktion – hvordan?
TRIN 6 Kommunikation og salg online
Målgruppe for e-bogen
Målgruppen er dig, der er ny digital entreprenør, som kan se fordelen i at få online produkter på hylden.
Online produkter giver mulighed for at øge omsætningen ved at nå ud til flere i din målgruppe. Et online produkt kan, når det først er produceret, sælges igen og igen. Uden din tilstedeværelse.
Interessen for at digitalisere viden er i rivende udvikling. Ikke bare i Danmark men i hele verden. Det skyldes bl.a. at forbrugerne har ændret adfærd. Vi er mere villige til nu end før pandemien at købe services online, også indenfor rådgivning og coaching.
E-bogen er et resultat at en arbejdsmetode jeg har udviklet, mens jeg selv har lært at producere mit første online kursus. Jeg har blot omsat, hvad jeg har lært til en overskuelig metode tilsat mit eget touch.
Jeg vil gerne give dig en ide om, hvad der skal til for at komme i gang med at digitalisere viden. Jeg vil også gerne give nogle råd om, hvor-ledes den tekniske platform, man arbejder med, kan udbygges til at understøtte en voksende online forretning.
Det er desuden vigtigt at du får indsigt i, hvordan man relativt nemt kan gennemføre noget markedsresearch så man undgår, at producere et flot online kursus, som ingen vil købe.
Alt hvad jeg ved om at arbejde online, har jeg lært på min uddannelsesplatform.
Jeg er dem evigt taknemmelig for al den viden, de har samlet og gjort tilgængelig for andre.
Indledning
Jeg er meget optaget af de muligheder, som den digitale verden har skabt og stadig skaber og udvider for det enkelte menneske. Det er utroligt, hvad den digitale udvikling nu muliggør.
Du kan starte en forretning, uden at skulle leje lokaler, ansætte med-arbejdere eller være teknisk specialist. Du behøver heller ikke en stor startkapital.
Tænk på dengang, man kun kunne annoncere i aviser, blade og senere fjernsyn og radio. Den slags annoncering var bekostelige og kun for de store forretninger. Det var helt utænkeligt, at en enkelt person kunne drømme om at nå ud til målgrupper i stor skala.
Den digitale udvikling har vendt op og ned på netop det.
Vi køber mere og mere online. Forbrugsvarer som tøj, gaver, møbler, fødevare er blevet en del af vores digitale hverdag. Nu vækster også rådgivning, coaching, terapi, uddannelse (fortsæt selv listen) online. Vi har som mennesker og forbrugere flyttet os.
Vi behøver ikke at sidde i en-til-en fysisk samtale for at få værdi ud af et forløb. Selvom sundhedspandemien har gjort online møder til noget, vi næsten har fået nok af, så viser efterspørgslen, at vi gerne vil have online forløb, som er tilgængelige, når vi har tid.
Vi vil have fleksibilitet. Vi vil vælge selv hvornår og hvordan.
Har du viden, som du gerne vil nå ud til flere kunder med, kan jeg kun anbefale at komme i gang.
Mange tror, de kan lykkes med at gå online ved at finde de helt rette tips og tricks på YouTube. Og derfor leder og leder de og bliver blot mere og mere forvirrede. Der skyldes, at især fundamentet skal etableres i sammenhæng og med forståelse for forretningsmæssig
kontekst og muligheder.
Der tale om en ny arbejdsmetode, som skal indarbejdes over tid og som giver nye kompetencer og åbner muligheder, der ellers var lukkede. Min erfaring siger mig, at det kræver kvalitetsuddannelse.
En jævn indsats over tid er det der skal til. Derfor handler det mere om at komme i gang. Jo før jo bedre. Og så selvfølgelig at finde det rette sted at få sin fleksible online uddannelse.
Denne e-bog handler om at producere det første digitale produkt. Helt enkelt.
Min seks TRINS model er baseret på min egen erfaring, læring jeg har fået ved at se på andre og ved at deltage i uddannelse om emnet.
Der er mange måder at producerer online kurser på. Min måde er kun en af dem.
Trin 1
Grav din viden frem
TRIN 1 handler om at undersøge egen viden. Brainstorme lidt på sig selv. For nogen er det nemt, mens det for andre er vanskeligt at få hul på.
Mange spørger: Er min viden dyb nok? Andre spørger: Skal jeg være ekspert for at formidle til andre? Svaret er enkelt for man behøver ikke være ekspert.
Find dit vidensniveau
Det man derimod skal være opmærksom på er eget vidensniveau og tilhørende målgruppe. Illustreret med nedenstående figur:
Du behøver ikke være ekspert for at kunne jælpe andre med din viden
Forestil dig, at din viden ligger på et vidensniveau et sted mellem slet ingen viden og al viden i hele verden. Din viden kan ligge på et niveau, som den røde bjælke på tværs angiver.
Alle der ligger under den røde bjælke, er din målgruppe. Dem kan du hjælpe, fordi du er tæt på deres niveau. Du forstår, hvor de er. Du forstår deres problem. Du kan flytte dem fra X til Y. Og du er med din viden et skridt foran din målgruppe. Det er nok.
Hvis du har dyb ekspertviden og ligger i toppen, skal du formentlig ikke formidle til dem, der kun har lidt viden. I stedet skal du formidle til dem der ligger under eksperten.
Mange har opbygget viden, fordi de personligt har arbejdet med et tema i mange år. Eller har overkommet en personlig udfordring.
Herigennem har de opbygget viden gennem en personlige rejse, som nu kan deles med andre og skabe værdi for andre.
Når man begynder at formidle, lærer man samtidig mere om emnet. Man forstår det bedre gennem formidlingen. På den måde flytter man den røde bjælke stadig opad. Og målgruppen flytter med.
Hvilken viden skal jeg starte med?
Start med at finde et emne, som giver dig positiv energi, når du beskæftiger dig med det. Det kan være et emne, som folk ofte spørger dig om, og som du kan tale om uden at tænke nærmere over det.
Måske har du 2-3 ideer til temaer. Det er rigeligt.
Husk at vidensformidling på sociale medier sker i små bidder ad gangen. Ingen gider at læse en roman eller se en mega lang video.
Men mange vil gerne have vejledning og gode tips, der er hurtige at konsumere, nemme at forstå og implementere. Du skal altså ikke lægge al din viden ned i dit første produkt. Tag en bid af din viden og øv dig på det.
Hvilke digitale produkter findes?
Der er mange forskellige digitale produkter. Det kan for eksempel være:
- E-bog
- Video
- Præsentation leveret som webinar
- Tjeklister
- PDF guides
- Online forløb
- Online rådgivning
- Arbejdsbog
- Lydbog
- Podcast
- o.s.v.
Man kan selvfølgelig kombinere de forskellige muligheder. Start med noget overkommeligt. Få nogen erfaringer.
Nogle digitale produkter kræver også noget teknisk, der skal læres.