TRIN 2
I TRIN 2 skal jeg finde:
- Indikatorer der bekræfter, at der er et marked for netop denne viden.
- Indikatorer der bekræfter at YouTube er relevant som kanal
Jeg vælger at søge efter viden på Google og dernæst på YouTube. Begge steder spørger jeg for at komme i gang:
"Hvordan laver jeg en video til annoncering på YouTube
Find indikatorer
Begge steder kommer der i første søgning betalt annoncering op øverst. Det er en MEGET vigtig indikator. Det betyder nemlig, at der er virksomheder, som bruger penge på at tiltrække kunder, der søger det samme, jeg lige har søgt.
Der er altså nogen, der efterspørger viden om video annoncering, og de er formentlig villige til at betale for det. Ellers ville der ikke være annoncer på de to platforme.
Jeg klikker på nogle af annoncerne og tjekker udbyderne. Det giver mig mere viden.
Jeg interesserer mig for danske udbydere i første omgang.
Jeg gør det samme på YouTube. Jeg finder ud af, at der er efterspørgsel, men at de bedste udbydere er på engelsk.
De danske kanaler er lidt "tynde" efter min vurdering. Jeg skriver mig op til et par stykker, for at starte med at følge dem og derigennem få mere information.
Indledende konklusion
Min markedsresearch indikerer, at efterspørgslen er der. Jeg kan se, at der ikke er nogle markante store danske kanaler, der handler om at starte online med indhold, der også dækker det, jeg søger.
Til gengæld er der professionelle danske konsulenthuse og Bureauer, der har YouTube annoncering på deres produkt hylde.